Jaké jsou výhody nebo naopak nevýhody vícesvítivých autožárovek, xenonů a LED žárovek? Proč nepoužívat LED žárovky jako náhradu halogenových autožárovek do hlavních světlometů? Jaká je životnost vícesvítivých autožárovek? Tyto otázky jsme položili jednomu z předních výrobců autožárovek firmě TUNGSRAM.
Den se s přicházející zimní sezónou prodlužuje. Lidé tráví v autě stejný čas, ale řídí mnohem více bez denního světla. Takže osvětlení auta se stává mnohem důležitější. Jsou na trhu nějaké vylepšené prémiové produkty?
Na trhu je hned několik výrobků schválených k provozu na pozemních komunikacích, které se liší od „standartních” v jednom, nebo více parametrech. Např. Megalight rodina, Sportlight rodina, Longlife, atd. Všechny tyto pod typy jsou schválené k použití v běžném provozu. Koncovému uživateli vždy doporučujeme, aby si koupil zdroj světla v autě vzhledem ke svým očekáváním, způsobu jízy, požadavkům na vzhled, cenu, pohodlí atd. Velmi záleží na typu vozu a světlometu, který v autě máte.
Například pro auta s LED páskem na denní svícení je velmi dobrou volbou Megalight +xx%. Nespotřebujete tuto žárovku „zbytečně” denním svícením, ale plně využijete jejích prémiových vlastností za snížené vidtelnosti (mlha, noc, šero,...). Získáte tím „za pár korun navíc” vysokou přidanou hodnotu bezpečnosti (širší i delší výhled z vozu) i vzhledu (bělejší světlo). Takže se k LED pásku teplotou světla mnohem více hodí.
Pokud jste řidič zaměřený na stylový vzhled svého vozu, ale nemůžete si dovolit auto s xenony, existují i pro Vás na trhu řešení. Prémiové SPORTLIGHT halogenové žárovky s modrým povlakem. Způsobují takzvaný „xenonový efekt”. Vyzařují jasně bílé (mírně namodralé) světlo podobné xenonovému. Navíc taková žárovka dosvítí o několik desítek procent dále než běžná.
Na druhou stranu, pokud máte auto se složitým přístupem ke světlům a nechcete jeho výměnou procházet často, nebo jste třeba profesionální řidič, který stráví v autě několik hodin denně, je vhodné zamyslet se na LongLife verzí. Jsou to žárovky s výrazně delší životností. Ušetří Vám tedy nepřiměřeně častou námahu s výměnou žárovky.
Hlavně nezapomínejte, že žárovka je jen součástí systému. Pokud máte zanesený reflektor, nepomůže Vám ani sebelepší žárovka. Tady je jasný první krok – vyčištění světlometu než do něj prémiovou žárovku dáte. Výsledný efekt? Budete překvapení jak vaše „staré auto” může parádně svítit.
Jedna věc je u osvětlení klíčová. Bezpečnost. A to nejen abyste dobře viděli, ale zároveň neoslňovali řidiče protijedoucího vozu. Následky jsou tragické.
Jaktože prémiový xenon nabízí přibližně stejnou životnost jako standartní, ale halogenový ne?
Je to z fyzikálních důvodů. I pro prémiové žárovky platí stejné regulace jako pro standartní, které musí být dodrženy. Množství světla jdoucího z reflektoru nesmí překročit určitou hodnotu. Prémiové světlené zdroje jsou vyvinuty k plnění zákonných požadavků optimalizací neregulovaných vlastností tak, abychom dosáhli co nejlepších výsledků celého systému. U halogenových žárovek to způsobí rychlejší odpařování wolframového vlákna a tím zkrácení životnosti takové žárovky. Mírně nám pomůže vyplnění žárovky xenonovým plynem místo kryptonu. U xenonových výbojek tento efekt díky rozdílné konstrukci není tak drastický.
Jaké jsou rozdíly mezi standartní a MEGALIGHT žárovkou? Halogen / xenon?
V obou případech jsou neregulované parametry optimalizované k vylepšení celého systému (čelního světla). Takže světlo jdoucí z žárovky i světlometu (v případě použití prémiové žárovky) bude mnohem efektivnější i lépe rozprostřené do těch správných míst na cestě. Pro oba typy (halogen i xenon) optimalizujeme jas i geometrické parametry. Dosahujeme toho ale různými způsoby (vlákno u halogenu, xenonový plyn u výbojky).
Pokud si dáme do auta MEGALIGHT žárovku. Je takový produkt legální? Jak pokryjeme cestu světlem? Jaký je cenový rozdíl mezi běžnou a MEGALIGHT žárovkou?
Ano, všechny MEGALIGHT (i Sportlight) výrobky jsou schválené k provozu (poznáte to značkou „E” na žárovce) a můžete je instalovat do auta bez omezení. Jak jsme již zmínili dříve. Systém vybavený MEGALIGHT světelným zdrojem využívá světlo mnohem efektivněji. Dostane více světla na cestu před Vámi. Ne do očí řidiči protijedoucího vozu. Takže vysoce zvyšuje viditelnost a tím i bezpečnost. Bohužel cena je o něco vyšší než u běžné žárovky. Platíme za speciální materiály a upravený výrobní proces. Například o MEGALIGHT +90% se používá pouze xenonový plyn jako náplň žárovky. Žádné vakuum, nebo krypton. Ale 10xdražší xenon. Získáme tím více bělejšího, jasnějšího světla při udržení „rozumné” výdrže žárovky.
Jak je to s LEDkami do čelních světlometů? Jsou tady nějaké zákonné překážky k použití?
Ano, LED žárovky jsou zcela zakázány k použití do exteriéru (čelní světla, směrovky, brzdové světlo, mlhovky,...)
Trh je plný těchto LED verzí pro čelní světlomety. Jaké je rozložení světla na vozovku? Pokrývá taková žárovka vozovku dobře?
Celá regulace je o vyměnitelnosti dílů za jiné s dodržením bezpečnosti. Halogenové reflektory jsou vyvinuty s určitou geometrií zajišťující rozprostření světla a toleranční limity. Pokud dáte LEDkovou žárovku s jinými rozměry do tohoto systému, velmi tím ovlivníte distribuci světla. Světelný tok ze světlometu je pak „jako utržený ze řetězu”. Velmi zřídka dosáhnete toho, abyste osvítili pouze cestu. Velmi často spíše dosáhnete toho že osvítíte plně vše. Bohužel včetně protijedoucího řidiče. Níže jsou fotky z našeho měření v laboratoři, kde si výsledek můžeme jasně porovnat.
Distribuce LED H4 a standartní H4 v reflektoru. Světla jde ze světlometu mnohem více, ale jeho distribuce je „nekontrolovatelná”. Systém je totiž vymyšlený na rozměry žárovky s vláknem. Když nedodržíte geometrii, nemáte jak přesně kontrolovat světelný tok ze světla ven.
Pokud změříme světelný tok v bodech určených pro noční vidění, LED H4 ve velké většině případů nedosahuje rozprostření standartní halogenové žárovky. Takže máme sice mnohem více světla ven ze světlometu, ale bohužel všude možně, ne pouze v místech, kde by to bylo žádoucí. Vaši jízdu si tak „užijí” protijedoucí řidiči. Někteří z nás si možná vzpomenou, jak se nám jezdilo když začaly xenony. Ten pocit je vemi podobný.
Na trhu je mnoho asijských výrobků. Jsou vůbec ještě nějací evropští výrobci na výběr? Kde můžeme evropský výrobek koupit?
- Pokud otázku směrujete na LED náhrady: z důvodu rozměrů vždy riskujeme nesprávné rozprostření světla a nesprávné rozložení světla (speciálně u výkonného zdroje) je velmi nebezpečné: Jak neadekvátním rozprostřením světla na cestu, tak oslněním protijedoucích řidičů!
- Pokud se ptáte na tradiční zdroje: a chcete omezit riziko nekvalitního výrobku, je třeba se zaměřit na dobře známé výrobce. Společností s know-how a schopností kvalitou a vysoce přesnou výrobou, čelit klesajícím cenám asijských výrobků, je poskrovnu. Stále se ale dají poměrně jednoduše najít. Jsou u nás velmi dobře etablované. V evropě jsou řekněme 4 velcí výrobci s velmi kvalitní výrobou (kteří nabízejí originální žárovky výrobcům světel). Jedním z nich jsme my. Maďarský TUNGSRAM.
Odpovídal: Jozsef Gallai, Design Manager, TUNGSRAM Opearions, Kft.
Děkujeme firmě TUNGSRAM za poskytnuté materiály
www.automotive.tungsram.com
Můžete pokračovat na článek: Na co se zaměřit při koupi žárovky?