Pro ověření správného alternátoru stačí použít jakýkoliv funkční měřicí přístroj s vhodným rozsahem, který je určen k měření stejnosměrného napětí, a několik jednoduchých měření.
Postup ověření:
- Bez nastartovaného motoru připojit měřicí přístroj k baterii, jak je znázorněno na obr. 1, změřte napětí a zapamatujte si hodnotu voltmetru.
- Nastartujte motor a sledujte, zda zhasne kontrolka dobíjení. V testování pokračuje v případě, že kontrolka nezhasne.
- Nechte motor běžet dvě minuty bez zátěže. Doporučujeme tuto prodlevu, protože u některých novějších vozidel se alternátor nezapíná ihned po zhasnutí kontrolky.
- Změřte znovu napětí na svorkách baterie. Naměřené napětí bez zatížení a při nízkých otáčkách by mělo být vyšší než 13 V.
- Porovnejte naměřenou hodnotu s předchozí. Zvýšení napětí znamená nabíjení baterie, ale není dostatečné pro posouzení správné funkce alternátoru.
- Zapněte topení a nastavte jeho rychlost na maximum. Zapněte vyhřívání zadního okna a držte motor při přibližně 2000 otáčkách za minutu (asi více než na volnoběh).
- Změřte znovu napětí baterie. Pokud alternátor funguje správně, napětí by mělo být alespoň 13,5 V.
Pokud kontrolka zhasla a naměřené napětí splňuje výše uvedené požadavky, tak alternátor funguje správně. Pokud napětí není v požadované hodnotě nebo kontrolka stále svítí, lze předpokládat, že alternátor nefunguje správně. Pokud chcete zkusit zjistit příčiny poruchy alternátoru, je vhodné provést další kontroly a měření:Zkontrolujte, zda alternátor nevydává bzučivý zvuk způsobeným poškozenými diodami nebo hlukem způsobený poškozenými ložisky.
- Zkontrolujte, zda je řemen alternátoru dostatečně napnutý. Pokud je příliš volný, alternátor nedosáhne plné proudové kapacity.
- Zkontrolujte, zda se rotace rotoru alternátoru shoduje s rotací řemenice (platí pro alternátory s volnoběžnou řemenicí). V případě poškození volnoběžné řemenice není rotor alternátoru poháněný, i když se řemenice otáčí.
- Proveďte další měření přímo na svorkách alternátoru podle obr. 4. Porovnejte hodnoty s napětím alternátoru. Pokud elektrická instalace vozidla funguje správně, rozdíl by neměl překročit 0,1 V. Jakýkoli vyšší rozdíl ukazuje na chybu v instalaci (špatné svorky na baterii, nedostatečné uzemnění na kostru motoru, nesprávně připojený alternátor apod.).
Na základě měření a indikace kontrolky můžete předběžně zjistit příčinu nesprávné funkce alternátoru, což vám pomůže k vhodnému odstranění závad.
Tento postup diagnostiky dobíjení nelze použít pro novější automobily s dobíjením regulovaným řídící jednotkou.